Får särkullbarn ut sitt arv direkt?

Om min man dör före mig vill jag att hans särkullsbarn tar ut hela arvet efter honom. Jag vill inte att dom skall ha rätt till efter arv efter mig. Kan hans barn vägra att ta ut hela sitt arv efter sin far och kräva att få vänta tills det jag är borta. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag är ärvdabalken (ÄB)

Särkullbarns rätt till arv

Ett särkullbarn har alltid rätt att få ut sitt arv direkt, alltså före efterlevande make, enligt 3 kap. 1 § ÄB. Ett särkullbarn kan dock välja att avstå sitt arv till förmån för efterlevande make enligt 3 kap. 9 § ÄB. Särkullbarnet har sedan rätt att ta del av efterarvet efter det att bägge makarna avlidit. Om särkullbarnet väljer att avstå från att ta ut sitt arv direkt ska hälften av den efterlevande makens bo tillfalla särkullbarnet när den efterlevande maken dör.

Det finns däremot en regel i 3 kap. 4 § ÄB som reglerar den situation om boet efter den efterlevande makens död överstiger det som var vid den först avlidnes död, genom exempelvis att förmögenheten har ökat genom förvärvsarbete. I ett sådan situation kommer den delen gå till den efterlevande makens arvingar och inte till särkullbarnet.

För att sammanfatta finns det ingen bestämmelse som gör särkullbarnet tvungen att ta ut sitt arv direkt, utan det är upp till särkullbarnet om denne vill ha sitt arv direkt eller om den vill vänta tills efter den efterlevande makens död. Däremot finns det skydd för att särkullbarnet inte ska få ut mer än vad den skulle fått om den tog ut sitt arv direkt efter den först avlidna maken.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare