Får säljaren häva kattköpet om jag inte kastrerar katten som vi kommit överens om?

I januari adopterade vi en katt från en privatperson, vi betalade 500:- för henne och kom överens att hon skulle kastreras när tiden var inne. Några dagar senare köpte vi en till katt för att dom skulle ha sällskap och hon är 2 månader yngre så vi planerade att kastrera båda två när dom blivit 6 månader. Tyvärr hann vi inte detta förens båda två var dräktiga och har nu fått 4 ungar i var. Jag ville vara snäll och hörde av mig till den förra ägaren som nu tycker att jag har brutit mot avtalet. Hon vill hämta upp katten och ungarna och hävda kontraktsbrott. Det finns alltså inget kontrakt eller avtal skrivet utan bara konversationen på messenger. Kan hon göra såhär? Jag hade ingen aning om att jag brutit mot något avtal och hon har heller inte informerat om följder. Hur kan jag lösa detta? Planen är fortfarande att hon ska kastreras och kattungarna ska säljas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den typ av avtalsvillkor som du pratar om är inte ett giltigt avtalsvillkor. Det är inte helt ovanligt att just djur säljs med olika typer av villkor om exempelvis att djuret ska kastreras, att det inte får säljas vidare o.s.v., men dessa villkor är alltså ogiltiga. Man kan inte villkora vad köparen ska göra med "varan" efter köpet. Säljaren kan därför inte hävda avtalsbrott och hon kan definitivt inte ta tillbaka katten utan att ha ett domstolsbeslut på det.

Du kan därför lugnt behålla din katt och själv besluta om hon ska kastreras eller inte.

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare