FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis08/11/2022

Får polisen göra nykterhetskontroll utan misstanke om brott?

Hur kan polisen ha rätt att stoppa personer utan någon som helst misstanke om brott vid en nykterhetskontroll, men får inte stoppa en förare annars utan anledning / misstanke om brott?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I polislagen (PolisL) finns bestämmelser om vad polisen får göra, bland annat under vilka förutsättningar polisen får stanna ett fordon. I 22 §  första punkten PolisL framgår att polisen får stanna ett fordon om det finns misstanke om brott. Däremot får polisen enligt 22 § fjärde punkten PolisL även stoppa ett fordon om det behövs för att exempelvis reglera trafiken eller kontrollera fordon enligt vad som är särskilt föreskrivet. Med vad som är särskilt föreskrivet menas att det kan finnas bestämmelser i lag som ger polisen rätt att stanna fordon. En sådan lag är lagen om alkoholutandningsprov, där det framgår att alkoholutandningsprov får tas utan misstanke om brott enligt 2 §

Svaret på din fråga är alltså att polisen har lagstöd för att göra nykterhetskontroll utan att misstanke om brott föreligger. Hoppas att detta besvarat din fråga!

Om du har fler funderingar är du alltid välkommen med fler frågor till Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Vänligen,

Olivia SeverinssonRådgivare