FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/09/2022

Får polisen beslagta och förverka oöppnad alkohol som förvaras i stängd väska?

Om jag är på stan och har någon form av oöppnad alkohol i en stängd väska har polisen rätt att ta den och hälla ut den? Är myndg…

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Polisen får inte beslagta eller förverka (hälla ut) oöppnad alkohol som innehas av personer över 20 år, såvida man inte har särskilda skäl för detta. Ett sådant skäl kan vara att personen är i märkbart onyktert tillstånd.

I annat fall har polisen möjlighet att beslagta alkohol som varit föremål för brott, 12 kap 1 § alkohollagen

Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare