FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis05/12/2022

Får polis kroppsvisitera mig om jag befinner med en person som misstänks för brott?

Får polisen kroppsvisitera mig om jag är med en person som misstänks för brott, men att jag är oskyldig och inte har några tidigare brott i registret?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När får polisen genomföra en kroppsvisitation?

Kroppsvisitation innebär en undersökning av kläder och annat som någon bär på sig samt väskor, paket och annat som någon har med sig, 28 kap. 11 § tredje stycket rättegångsbalken (RB). Sådana kontroller får bara genomföras om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts på vilket fängelse kan följa. Den som kroppsvisiteras måste vara skäligen misstänkt för brottet, 28 kap. 11 § första stycket RB. Visitationen genomförs för att söka efter föremål som kan tas i beslag eller i förvar eller som kan användas för att utföra en genomsökning på distans.

Av 28 kap 11 § andra stycket RB följer att någon annan än den som skäligen kan misstänkas för brottet får kroppsvisiteras endast om det finns synnerlig anledning att anta att det genom visitationen kommer att anträffas sådana föremål som avses i 28 kap 11 § första stycket RB eller att det annars är av betydelse för utredningen om brottet eller om förverkande av utbyte av brottslig verksamhet enligt 36 kap. 1 b § brottsbalken. Detta innebär att det krävs konkreta omständigheter som otvivelaktigen visar att polisen har god anledning att anta att åtgärden kommer att leda till förväntat resultat. Denna grund för kroppsvisitation används däremot inte ofta.

Vad som gäller i ditt fall

Polisen får alltså bara kroppsvisitera dig om du befinner dig med en person som skäligen kan misstänkas för brott för vilket fängelse kan följa. Visitationen får bara genomföras om det finns synnerlig anledning att anta att de kommer att hitta föremål som kan tas i beslag eller som kan vara i betydelse för utredningen av brottet.

Hoppas att du fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline eller boka tid med någon av våra duktiga jurister.

Vänligen,

Anna FalkRådgivare