FrågaKÖPRÄTTÖvrigt14/01/2018

Får personalen begära leg på både mig och min partner när jag köper nikotin?

Får personal på en mat affär (Willys) begära leg på både mig och min partner (flickvän) när jag köper nikotin? Jag är 23 och visade ett giltigt legitimation och min partner 18..

blev nekad den dagen pga att hon inte kunde uppvisa leg

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen om handel med vissa receptfria läkemedel 12-13 § får inte nikotinläkemedel säljas till någon som inte har fyllt 18 år. Varan får inte heller säljas om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att lämnas över till någon som inte har fyllt 18 år. Det är säljarens skyldighet och ansvar att försäkra sig om att denna regel följs. Svaret på din fråga är alltså: Ja, personalen får begära leg på er båda när du köper nikotin.

Eftersom ni är i affären tillsammans finns det anledning för personalen att anta att varan eventuellt överlämnas till din partner. På grund av att din partner inte kunde visa giltig legitimation, har inte personalen kunnat försäkra sig om hon faktiskt fyllt 18 år. Personalen får därför inte sälja varan.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare