FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt31/10/2018

Får mina barns sambos bevittna min mammas framtidsfullmakt?

Får våra barns sambos skriva under och bevittna min mammas underskrift . Det gäller en framtidsfullmakt.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Lagen om framtidsfullmakter samt Ärvdabalken (ÄB).

Enligt 4§ lagen om framtidsfullmakter ska två personer vittna när din mamma skriver under framtidsfullmakten eller intyga att din mamma skrivit under den. Vittnena ska även ha förstått att det är en framtidsfullmakt och bekräfta fullmakten med sina underskrifter.

Vem får vara vittne?

Enligt 4§ 3 stycket lagen om framtidsfullmakter får fullmaktshavaren inte vara vittne, i övrigt gäller reglerna om vittnen i 10 kap. 2§ 1 stycket ÄB samt 10 kap. 4§ 1 stycket samt 3 stycket ÄB. Reglerna där anger att vittne inte får vara under 15 år eller lida av psykisk störning som gör att personen inte förstår vad den vittnar om.
Följande personer får heller inte vara vittnen:

fullmaktsgivarens make eller sambo fullmaktsgivarens släkt i rätt upp- eller nedstigande led fullmaktsgivarens svåger/svägerska fullmaktsgivarens syskon fullmaktsgivarens förmyndare, gode man eller förvaltare

Får dina barns sambos bevittna och bekräfta fullmakten?

Så länge dina barns sambos är över 15 år och fria från psykisk störning, samt inte räknas upp i punktlistan ovan eller ska vara fullmaktshavare, får de bevittna och med sina underskrifter bekräfta din mammas framtidsfullmakt.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare