FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt20/02/2019

Får min svärson bevittna min framtidsfullmakt?

min make och jag har skrivit var sin framtidsfullmakt till varandra och nu ska våra namnteckningar bevittnas. Är det lagligt OK om vår svärson (gift med vår biologiska dotter) bevittnar våra båda fullmakter? Har hört att släkt inte får bevittna. Hur är det med den saken? Han är ju inte släkt men ingift i släkten.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att kunna svara på din fråga kommer jag använda mig av ärvdabalken (ÄB) och lagen om framtidsfullmakter.

Först och främst vill jag säga att du har rätt i att framtidsfullmakterna ska bevittnas men för att den ska vara giltig krävs det att fullmakten bevittnas av två vittnen som närvarar samtidigt. För övrigt gäller samma regler och krav på vittnena som för testamentsvittnen (Lag om framtidsfullmakter 4 §).

Vilka får inte bevittna en framtidsfullmakt?

För att få vara vittne i det här fallet krävs att personen är över 15 år och har en möjlighet att förstå betydelsen av vad det är hen skriver på. Förutom det så stämmer det, som du skriver, att vittnen inte ska vara släktingar till varken den som fullmakten avser (fullmaktsgivaren) eller den som är mottager av fullmakten (fullmaktstagaren). De som inte får bevittna är alltså (ÄB 10 kap. 4 §):

Make/maka Sambo Släktingar i upp- och nedstigande led så som föräldrar, barn, barnbarn osv. Rätt upp- och nedstigande svågerlag så som styv- eller svärföräldrar, styv- eller svärbarn. Däremot går det bra att en svåger eller svägerska bevittnar. Syskon

Vad gäller i ert fall?

I ert faller gäller alltså att er svärson inte bör bevittna era framtidsfullmakter. Detta beror på att han är gift med er dotter och då står i svågerlag till er. Istället skulle jag rekommendera att ni ber några vänner eller grannar göra det åt er. Kom ihåg att det är viktigt att ni har två vittnen som närvarar samtidigt.

Jag hoppas att jag har kunnat vara till hjälp!

Med vänliga hälsningar,

Mimmi JohanssonRådgivare