Får min granne gå in på min tomt när grinden är stängd?

Hej har fråga om gå in på nån annan tomt hur ser lagen ut vad får göra inte göra. jag hade en granne som gick in får han det om grinden stängd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om en person går in på annans tomt utan tillstånd kan denne göra sig skyldig till hemfridsbrott. Hemfridsbrott förutsätter att en person intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad. Brottet regleras i 4 kap. 6§ Brottsbalken.

För att kunna göra sig skyldig till brottet genom att gå in på en tomt krävs det att personen har behövt övervinna något slags hinder (fysiskt eller psykiskt hinder) för att kunna gå in på tomten.

Det faktum att din granne gått in på din tomt när du haft en stängd grind behöver inte nödvändigtvis innebära att hen gjort sig skyldig till hemfridsbrott. Det krävs tex att grinden har varit låst och att grannen därför behövt klättra över staketet, dvs att personen har övervunnit ett hinder. Det kan även räcka att du har sagt till din granne att du inte vill att hen ska gå in på din tomt, då finns det ett fysiskt hinder.

Vidare krävs att personen olovligen har tagit sig in på din tomt, alltså att personen saknat ditt samtycke till att gå in på tomten.

Då jag inte vet några detaljer kring det faktum att grannen gått in på din tomt så kan jag inte med säkerhet svara på om hen gjort sig skyldig till hemfridsbrott eller inte.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning

Hanne NielsenRådgivare