FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 15/09/2021

Får min arbetsgivare sprida privat information om mig?

Hej!

Min arbetsgivare har gissat sig fram att jag är ovaccinerad mot covid 19 på basen av en diskussion vi hade och spridit den informationen till mina kollegor, utan min vetskap eller samtycke. Jag har valt att ej vaccinera mig, men aldrig berättat för min arbetsgivare, eftersom jag anser att det är privat. Har min arbetsgivare begått ett brott? Och i så fall vad kan jag göra åt saken?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess mellan arbetsgivare och arbetstagare kan variera beroende på arbetsplatsens egna avtal och policys, men det finns vissa områden där tystnadsplikten är lagstadgad. De områdena ska jag redogöra för nedan.

Inledningsvis kan nämnas att bryta mot en lagstadgad tystnadsplikt är brottsligt och finns straffsanktionerat i 20 kap. 3 § Brottsbalken.

En situation där tystnadsplikt gäller mellan arbetsgivare och arbetstagare är i rehabiliteringsfall, såsom exempelvis vid missbruksproblematik eller skador (7 kap. 13 § Arbetsmiljölagen). Denna bestämmelse gäller dock endast i fall då arbetsgivaren är skyddsombud, ledamot i en skyddskommitté eller någon som har deltagit i rehabiliteringsverksamheten med en tystnadsplikt som innebär att denne inte obehörigen får röja eller utnyttja vad han eller hon under uppdraget fått veta om den enskildes personliga förhållanden.

En annan situation som har bredare tillämpningsområde är arbetsgivarens tystnadsplikt i förhållande till en arbetstagares hälsotillstånd och personliga förhållanden i övrigt (18 § sjuklönelagen). Tystnadsplikten i dessa fall avser enbart uppgifter om personliga förhållanden som lämnats i en försäkran för sjuklön eller i intyg av läkare eller tandläkare.

Offentligt anställda omfattas av offentlighets- och sekretesslagen, vilken innehåller regler om tystnadsplikt och sekretess till skydd för arbetstagaren (21 kap. offentlighets- och sekretesslagen). Här gäller bland annat sekretess för uppgifter som rör den enskildes hälsa eller sexualliv (21 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen).

För ditt fall vet jag inte hur arbetssituationen ser ut, men om du arbetar offentligt så kan din situation beroende på vad uppgiften berörde omfattas av den sistnämnda lagstadgade tystnadsplikten.

Oavsett om din arbetsgivare omfattas av en lagreglerad tystnadsplikt eller inte så ska denne iaktta god sed på arbetsmarknaden. God sed tar sikte på att alla ska behandlas med respekt och sunt förnuft. Det är emellertid svårt att ge begreppet en tydlig definition och det kan även variera från arbetsplats till arbetsplats. Det kan därför vara bra att ha en intern policy på arbetsplatsen om vad arbetsgivaren får respektive inte får berätta.

I ditt fall skulle jag rekommendera att i första hand prata med din arbetsgivare för att få spridningen av dina angelägenheter att upphöra och om så inte sker ta kontakt med din arbetsgivares chef för att göra gällande att du tycker att dennes handlingar brister vad gäller god sed på arbetsplatsen. Upplever du att handlingarna uppfyller kraven för brott mot lagstadgad sekretess eller möjligtvis förtal kan du anmäla din arbetsgivare, men sådana processer är långa, kostsamma och energikrävande och det kan aldrig garanteras att du vinner framgång. Det mest effektiva för att beteendet ska upphöra är således att prata med arbetsgivaren alternativt dennes chefer eller arbetsgivarorganisation.

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Linn GustafssonRådgivare
Public question details image

Boka tid med jurist

Behöver du hjälp med ärenden relaterade till Arbetsrätt och Övrigt ? Våra duktiga jurister kan hjälpa dig!

Fyll i formuläret så svarar en av våra jurister dig inom 24 timmar. Juristen kommer att kontakta dig och ge dig ett tidsestimat och ett prisförslag för att hjälpa dig med att lösa ditt ärende

0 / 1000