FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 31/10/2021

Får min arbetsgivare lägga till arbetsuppgifter?

jag är mycket missnöjd. Mina arbetsuppgifter finns i en arbets-

beskrivning men det senaste året har fler och fler arbetsuppgifter lagts på mig utan att det

framgår av arbetsbeskrivningen. För en månad sedan blev läget akut; en medarbetare

slutade och dennes arbetsuppgifter delades upp på oss tre kvarvarande. Företagets motivering var att "vi har inte råd att återbesätta befattningen".

Jag har tagit upp situationen med min chef som inte tar i det utan säger att det bara är tillfälligt.

Känner att jag troligen kommer att bli sjuk om jag inte blir avlastad.

Är arbetsgivarens agerande tillåtet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Gränserna för arbetsskyldigheten bestäms av den så kallade 29/29-principen (AD 1929:29). Där uttalade arbetsdomstolen att en anställd är skyldig att utföra alla arbetsuppgifter som har ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet, utförs för arbetsgivarens räkning och faller inom arbetstagarens kvalifikationer. Förutsatt att dina nya arbetsuppgifter är sådana som ingår i arbetsgivarens verksamhet och att du är kvalificerad att utföra dem är du alltså skyldig att utföra dessa arbetsuppgifter. Om du har avtalat om något annat med din arbetsgivare gäller det istället.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare