FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 05/07/2022

Får min arbetsgivare hålla inne min lön om jag har stulit från min arbetsplats?

Hej, jag har medvetet ”stulit” kopparskrot på ett bygge där jag jobbat. Jag gjorde det tre dagar innan jag skulle sluta. (Sagt upp mig på eget bevåg). Nu har det kommit fram att det var jag som gjorde det och jag undrar om arbetsgivare kan hålla kvar lön för en sådan sak? Jag fick 1500kr för skroten medans en ex-kollega säger att det var värt runt 14000kr. Kan arbetsgivaren hålla inne min slutlön eller måste det göras en polisanmälan om något ska kunna ske?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en arbetsgivare ska få hålla inne lön måste det ske vid kvittning. Förutsättningarna för att en arbetsgivaren ska få kvitta en fordran mot arbetstagarens lön är strikt reglerade i lag och regleras i lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt.

När får kvittning ske?

Det finns tre förutsättningar för att din arbetsgivare ska få kunna göra kvittningen. Dessa är:

(1) Om du (arbetstagaren) medger kvittning (2 § lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt). (2) Om arbetstagaren har en skuld som är klar och förfallen och som uppkommit i samband med anställningen och antingen grundas på avtal eller avser ersättning för skada som arbetstagaren vållat uppsåtligen i tjänsten (3 § 1 st. lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt). (3) Om det finns ett kollektivavtal som arbetstagaren är sluten till och som tillåter kvittning (3 § 3 st. lagen om arbetsgivarens kvittningsrätt)

I ditt fall kan det vara fråga om en skuld som du har till arbetsgivare och som uppkommit i samband med anställningen och avser skada som du har vållat uppsåtligen i tjänsten (när du stal skroten). Det din arbetsgivare kan göra är då att dra av kostnaden för skroten på din lön och därmed gör hen en ”kvittning”. För att förutsättningarna ska vara uppfyllda krävs det att det är klart att du stulit skroten och att din arbetsgivare kan styrka sin påstådda skada (se AD 2019 nr 35). För att det ska vara klart att du stulit skroten behöver din arbetsgivare ha bevis på det och en polisanmälan kan hjälpa din arbetsgivare fastställa att du stulit.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du självklart varmt välkommen att återkomma med en ny.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare