FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/09/2020

Får man värdera en fastighet lägre än till marknadsvärdet vid en bodelning?

Kan parterna själva vid en bodelning värdera fastigheten till samma värde som låneskulden ? Då kan den ena parten slippa att kompensera den andra . Då kan man ju sätta marknadsvärdet lägre än det verkliga. Kan man verkligen göra så ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Gällande värdering av egendom vid bodelning så finns det inga regler i lagen, utan de regler som finns bygger på sedvana och praxis. Reglerna som finns genom sedvana och praxis är även dispositiva, vilket innebär att om alla parter är överens så behöver man inte följa de reglerna.

Detta innebär att om båda/alla parter är med på att värdera fastigheten till samma värde som låneskulden så är det lagligt att avtala så.

Om parterna inte kan komma överens om hur värderingen ska se ut så är det däremot marknadsvärdet av fastigheten som ska användas. Det innebär att om en av parterna inte är överens om att värdera fastigheten till samma värde som låneskulden så kan den kräva att fastigheten ska värderas till sitt marknadsvärde.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning

Elin EnglundRådgivare