Får man vara firmatecknare eller styrelsesuppleant med näringsförbud?

Hej Lawline. Jag riskerar att få näringsförbud efter ett misstänkt bokföringsbrott. Kan jag vara styrelsesuppleant utan firmateckningsrätt eller extern firmatecknare trots näringsförbudet? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline.

De begränsningar som följer av att ha näringsförbud framgår i lagen om näringsförbud. Där stadgas det att man med näringsförbud varken får vara firmatecknare eller stýrelsesuppleant i aktiebolag, ekonomiska föreningar, sparbanker, eller vissa andra näringsverksamheter (11 § 5 och 9 p. lagen om näringsförbud). Svaret på din fråga är därför nej. Om du skulle få näringsförbud kommer du inte få vara firmatecknare eller styrelsesuppleant så länge näringsförbudet gäller.

Upplysningsvis finns viss möjlighet till "dispens" från ett näringsförbud. Det kan till exempel bli aktuellt för engagemang i mindre föreningar som bara bedriver begränsad närningsverksamhet, eller om näringsförbudet gör det omöjligt för dig att utöva ditt yrke (35 § lagen om näringsförbud). Om du har en försvarare bör du ta upp detta med honom/henne. Har du ingen försvarare kan du vända dig till Lawline med en ny fråga om du undrar något ytterligare om undantag från näringsförbud, alternativt kan du anlita ett juridiskt ombud.

Med vänlig hälsning,

Ludwig KarlssonRådgivare