Får man sprida rykten om att någon har tinnitus?

Hej! Är det brottsligt att sprida rykten om att någon har tinnitus?

Lawline svarar

Hej! Är det brottsligt att sprida rykten om att någon har tinnitus?

Hej, och tack för att du valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Att sprida rykten om en annan person kan utgöra förtal, om någon utpekas som brottslig eller klandervärd, eller om en uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning lämnas (5 kap. 1 § brottsbalken (BrB). En sådan uppgift behöver dock inte vara brottslig, om den varit försvarlig med hänsyn till omständigheterna och den varit sann eller det funnits skälig grund för den (5 kap. 1 § andra stycket BrB).

En uppgift om att någon annan lider av tinnitus pekar inte ut någon som brottslig, eller på annat sätt klandervärd. En sådan uppgift syftar sannolikt inte heller till att utsätta någon för andras missaktning, då det generellt sett inte finns någon missaktning mot människor med tinnitus.

Eftersom det inte rör sig om sk. förtal i teknisk mening finns det ingen anledning att göra en bedömning om huruvida det är försvarligt eller inte.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare