Får man spela in ett informationsmöte?

Får en person göra en ljudupptagning på mobilen på ett informationsmöte riktat till personalen utan att informera om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Att spela in ett samtal där de medverkande parterna inte känner till att samtalet spelas in är som huvudregel olagligt. Brottet kallas olovlig avlyssning och kan enligt 4 kap 9a§ brottsbalken leda till böter eller fängelse i högst två år. Om personen som spelar in själv deltar i samtalet som spelas in kan olovlig avlyssning inte aktualiseras eftersom det är tillåtet att spela in samtal som man själv medverkar i. Det finns inga lagstadgade krav på att den som spelar in ett samtal ska informera övriga deltagare om detta under förutsättning att den som spelar in också deltar i samtalet.

Svaret på din fråga beror alltså på om personen som gör ljudupptagningen själv deltar i samtalet eller inte.

Vänligen,

Astrid Niva-LindmarkRådgivare