FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag07/12/2021

Får man som privatperson låna ut pengar till ett aktiebolag?

Får man som privatperson låna ut pengar till någon annan persons aktiebolag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som privatperson får du själv råda över pengar som du äger. Det är din egendom som du själv får bestämma över. Du får därför låna ut pengar till någon annan persons aktiebolag.

I aktiebolagslagen ("ABL") finns vissa låneförbud. Låneförbuden gäller dock bara lån från aktiebolaget (21 kap. 1 § och 5 § ABL). Det finns alltså inget förbud mot att du som privatperson lånar till ett aktiebolag.

Om du ska låna ut pengar till ett aktiebolag skulle jag rekommendera att upprätta ett tydligt och skriftligt låneavtal. Där bör villkor som exempelvis lånebelopp, ränta och amorteringsplan finnas med. Behöver du hjälp med att upprätta ett sådant låneavtal är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare