FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/10/2019

Får man söka jobb hos annan arbetsgivare utan att bryta mot lojalitetsplikten?

Hej!

Om man redan arbetar på en ICA Maxi butik där man i grund och botten har en fast anställning på varannan helg, och söker en tjänst på 20h/v på en annan ICA Maxi butik - kan man då bryta mot lojalitetsplikten man har till sin arbetsgivare om man arbetar i båda butikerna? Eller är det helt okej? För de kan ju knappast räknas som konkurrenter till varandra.

Vänligen,

S

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lojalitetsplikten i arbetsrättsliga sammanhang ska förstås som att du ska uppvisa ett redligt beteende på arbetsplatsen. Det kan exempelvis innebära att du inte delger andra utanför företaget information som till sin natur inte ska spridas vidare eller att du ska dyka upp när du är schemalagd.

Lojalitetsplikten har inte till syfte att hindra att anställda söker andra arbeten och det kan definitivt inte användas som grund för uppsägning (förutsatt att man inte allvarligt åsidosatt sin lojalitet). Du bör däremot meddela din arbetsgivare om att du tänker söka en annan tjänst.

Den arbetsgivaren du har, samt arbetets beskaffenhet påkallar inte heller att det finns någon "konkurrensklausul" som hindrar dig från att söka jobb vart du vill. Oftas är sådana villkor reserverade för tjänster där personalen har tillgång till känslig information eller allvarligt kan skada verksamheten genom att arbeta hos en konkurrent.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare