FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/04/2019

Får man sälja lös egendom två gånger?

Jag skulle köpa fyra begagnade vinterdäck av min granne och han accepterade priset på 500 kr. När Jag skulle hämta pengar så blev jag upptagen av en kompis som bor ett hus bort och han behövde hjälp med att komma till sjukhuset. Efter två timmar gick jag tillbaka till grannen för att hämta däcken men han hade sålt dem till en annan köpare för 600 kr.

Hade min granne rätten på sin sida att göra såhär?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag kommer nedanför redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Tillämpliga lagar

Jag tolkar din fråga som att du och din granne har slutit ett avtal om köp av begagnade vinterdäck och att ni kom överens om att du skulle komma tillbaka senare för att hämta däcken. Eftersom det är fråga om lös egendom som du, i egenskap av privatperson, har köpt av en annan privatperson är köplagen i första hand tillämplig (1 § köplagen). Köplagen kan dock avtalas bort (3 § köplagen) men av din fråga drar jag slutsatsen att ni inte har avtalat om att något annat ska gälla.

Även avtalslagen, godtrosförvärvslagen och handelsbalken kommer beröras.

Giltigt avtal – förutsättning för att kunna rikta anspråk mot säljaren

Ett köpeavtal gällande lös egendom kan ingås både muntligen och skriftligen. Av frågan framgår att du föreslagit ett pris, vilket din granne accepterade. Detta, så kallat anbud – accept, är ni båda bundna till (1 § avtalslagen). Ni har alltså ett bindande avtal.

Eftersom köpeavtalet är bindande har du rätt att kräva att säljaren fullgör sin prestation, alltså tillhandahåller däcken mot att du betalar det överenskomna priset (22 och 23 § köplagen). I och med att din granne sålt däcken till någon annan kan det givetvis vara svårt att fullgöra köpet, och du har därför rätt att häva köpet och dessutom kräva skadestånd, förutsatt att du kan visa att du orsakats skada av hans handlande (22, 25 och 27 § köplagen). För att få häva köpet, vilket innebär att ni inte längre är skyldiga att prestera i enlighet med avtalet (64 § köplagen), krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren insett eller borde ha insett detta (25 § köplagen). I ditt fall borde det inte innebära några problem, särskilt eftersom din granne säkerligen vill befrias från avtalet.

Tredje mans rätt till däcken

Den andra köparen betecknar jag tredje man, det vill säga en part som står utanför ert avtalsförhållande men som ändå påverkas av detta. Beträffande denna del av frågan är godtrosförvärvslagen tillämplig (1 § godtrosförvärvslagen).

Om tredje man var i god tro när han köpte däcken, det vill säga inte visste om att din granne redan sålt däcken, har han gjort ett så kallat godtrosförvärv eftersom han ju fått däcken i sin besittning (2 § godtrosförvärvslagen). Tredje man har därför rätt att behålla bilen. Vill du fortfarande ha däcken har du rätt att mot lösen få däcken av tredje man (5 § godtrosförvärvslagen).

Det ovan sagda gäller dock endast om det var du som slöt köpeavtal med din granne först. Är det motsatt så att tredje man först slöt avtal med din granne så har han rätt att behålla bilen (1 kap. 5 § handelsbalken) och du kan alltså inte erhålla däcken mot lösen.

Sammanfattning

Som svar på din fråga hade din granne alltså inte rätt att göra så här, utan gör sig skyldig till avtalsbrott. Det du kan göra är att häva köpet och kräva skadestånd (förutsatt att du har orsakats skada). Om du och din granne slöt ert muntliga avtal innan säljaren gjorde detta med tredje man har du rätt att kräva däcken av tredje man i utbyte mot lösen. Slöts avtalet mellan din granne och tredje man först har du dock ingen sådan rätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Julia-Saga HerholdRådgivare