Får man reklamera en vara som inte lever upp till förväntningarna?

Hej! Får en kund reklamera en vara för att den inte lever upp till förväntningarna? Alltså reklamera en vara som är felfri egentligen. I så fall vilken § hittar man det? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att kunden är en privatperson, en konsument, som köpt en vara från en näringsidkare, i det fallet är det konsumentköplagen, KKöpL (här), som blir tillämplig.

Om det istället är så att det är en näringsidkare som har köpt en vara utav en annan näringsidkare så blir istället köplagen, KöpL (här), tillämplig.

Eftersom att inget i frågan tyder på att det rör sig om två näringsidkare kommer mitt svar att utgå ifrån att det är en privatperson, konsument, som köpt en vara av en näringsidkare.

Vad som avses med fel i vara:

Enligt 16 § KKöpL (här), första och andra stycket, skall varan i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Varan skall vidare stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren hänvisat till.

Enligt 16 § KKöpL tredje stycket, skall varan anses felaktig om den avviker från första eller andra stycket, om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Avvikelser från vad köparen med fog kunnat förutsätta:

Bestämmelsen om konsumentens befogade förutsättningar innebär att det som sägs i första och andra stycket inte är uttömmande för vad som avgör varans avtalsenlighet, alltså om det skall anses föreligga fel i vara eller inte. Det kan alltså vara konsumentens befogade förväntningar rörande varan som bestämmer om varan skall anses felaktig eller inte. Det kan alltså föreligga fel i vara när egenskaper och användbarhet på ett påtagligt sätt avviker från vad konsumenten har skäl att räkna med på grund av de förutsättningar som man vid köpet har haft för sin bedömning.

Sammanfattning:

Svaret på din fråga är ja, det är möjligt för en konsument att få reklamera en vara på grund av att den inte lever upp till dennes förväntningar, detta finner du i konsumentköplagens 16 § tredje stycket, tredje punkten.

Mitt råd är att så snart som möjligt gå tillbaka till butiken och reklamera varan utifrån detta. Om företaget/säljaren motsätter sig reklamationen kan du gå vidare till att kontakta allmänna reklamationsnämnden, ARN, och anmäla detta, det är kostnadsfritt och kan göras direkt på webbplatsen.

Lycka till!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare