FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/10/2022

Får man parkera nära parkeringsplats för rörelsehindrade om hjulen inte rör linjerna till rutan, men bilens framhäng sticker in i rutan?

Hej! Får man parkera så nära en handikappsparkeringsruta så att bilens framhäng sticker i rutan, men hjulen fortfarande inte rör vita linjen för handikappruta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Av 3 kap 49 § trafikförordningen framgår att ett fordons hjul inte får stå utanför en uppställningsplats eller annan markering. Paragrafen säger dock bara att ett fordon inte får parkera med något hjul utanför rutan.

I den situationen som du beskriver, dvs att hjulen står utanför parkeringsplatsen för rörelsehindrade men med visst överhäng så kan det räknas utgöra ett hinder (3 kap. 47 § första punkten trafikförordningen). Enligt paragrafen framgår att ett fordon inte till någon del får hindra eller störa övrig trafik. Om det finns ett överhäng som kan störa eller hindra trafiken så är det ett hinder enligt paragrafen, vilket skulle kunna vara fallet om det hindrar personer med parkeringstillstånd för rörelsehindrade att parkera i rutan.

Då lagregeln ger visst utrymme för tolkning så är det svårt att säga om det är okej med visst överhäng. Situationen hamnar alltså i ett mellanland där lagregeln inte ger särskilt stor vägledning. Om det är så att du fått en parkeringsanmärkning med denna motivering så rekommenderar jag dig att bestrida parkeringsanmärkningen. Då kommer Polismyndigheten att titta objektivt på problemet och du har en chans att få parkeringsanmärkningen undanröjd, vilket jag tror att du har en chans till. Ett sådant bestridande är kostnadsfritt.

Om du vill ha ytterligare juridisk hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här på Lawline eller boka tid med en av Lawlines duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Bästa hälsningar,

My FrostRådgivare