Får man omplacera arbetstagare till en tjänst med sämre villkor vid arbetsbrist?

Hej! Har arbetst som försäljning/key accountmanager/partner och event ansvarig under 5år och är tjänsteman. Nu säger man upp tjänsten " Vi vill göra en organisationsförändring på företagets försäljningsavdelning. Som en följd av detta kommer arbetsbrist att uppstå"

Man erbjuder istället en innesäljtjänst med bara skrivbordsarbete och ej som tjänsteman. Man vill sänka lönen med ca 6000kr och ge mig generellt sämre villkor.

Unionen hävdar att om jag inte tar tjänsten så får jag 45 dagars karens. Kan det här verkligen stämma? Kan man verkligen flytta på folk hur som helst och ge mig ett arbete som jag gjorde för över 30 år sedan? Känner mig otroligt osäker då facket inte ställer upp för mig och jag hela tiden får olika bud.

Tusen tack för snabb återkoppling!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägning är det sista alternativet som står till en arbetsgivares förfogande (7 § andra stycket LAS). Det innebär att en arbetsgivare innan uppsägning måste utreda om det finns några möjligheter att istället omplacera arbetstagare. Detta kallas för omplaceringsskyldigheten.

När arbetsgivaren utövar sin omplaceringsskyldighet har man dessvärre inget skydd för varken sin sysselsättningsgrad, sitt avstånd till arbetet eller sin tidigare lön. Det är alltså fullt möjligt för en arbetsgivare att erbjuda en anställning med sämre villkor.

Tackar du nej till erbjudandet kan arbetsgivaren säga upp dig. Du kan i sådana fall bestrida själva grunden till uppsägningen - dvs, arbetsbristen, och göra gällande att det i själva verket rör sig om sk fingerad arbetsbrist.

I vilket fall som helst är det viktigt att du pratar med ditt fackförbund om situationen, vilket du dock redan verkar ha gjort. Men fackförbundet kan ge dig mer detaljerade råd om situationen - exempelvis om de skulle stå bakom dig vid en eventuell talan mot uppsägningsbeslutet i det fall du tackar nej till omplaceringserbjudandet men anser att det finns grund för att bestrida påståendet om arbetsbrist.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare