Får man marknadsföra sitt företag på sitt arbete?

Hej!

Jag äger en frisörsalong och har för tillfället 2 hyrstolar, nu e det som så att de 2 frisörerna ska sluta hyra stol hos mig och gå ihop o starta en egen salong tillsammans. Hur funkar det med deras marknadsföring?! Får de ge sina "nya" Visitkort till sina kunder (där den nya adressen finns), under arbetstid, på min salong, eller begår de något slags brott?!

Med vänlig hälsning,

Madelen Andersson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina funderingar!

Jag är inte helt säker på detta då de är egenföretagare. Men de är ju egenföretagare under ditt företagsnamn vilket borde innebära att marknadsför dem sitt nya företag som de ska börja arbeta för eller berättar för kunderna att de ska sluta och var de ska börja arbeta istället borde de bedriv illojal konkurrens, vilket inte är tillåtet.

Det finns ett rättsfall från arbetsdomstolen (AD 1993 nr 18) som handlade om en anställd som klippte kunder på fritiden och tog betalt för detta. Företaget hade en sviktande ekonomi och trots tillsägelser fortsatte hon att klippa kunder på fritiden vilket ledde till avsked.
Rättsfallet visar på vikten av att inte konkurrera med arbetsgivaren. Det som gör mig osäker är hur man ska se på det i detta fall då de som hyr stolarna inte är anställda. Jag tror dock att det ändå kan föreligga illojal konkurrens då de arbetar under ditt företagsnamn.

Vill du ha mer information får du gärna höra av dig till vår gratis telefonrådgivning!

Gabriella LundqvistRådgivare