Får man låta andra lyssna på ett inspelat samtal?

Vi har blivit utsatta för att ha blivit inspelade omedvetna, fick reda på detta i efterhand. De var jag, min man, min son och hans ex. Och det var ex som spelade in oss. Hon har nu låtit andra lyssna på detta , är det okay?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag är brottsbalken (BrB). I svaret kommer det redogöras för vad som gäller vid inspelning av telefonsamtal och i vilken utsträckning det får spelas upp för andra.

När får man spela in ett samtal?

Utgångspunkten är att det är olagligt att spela in privata samtal om de som deltar i samtalet är omedvetna om inspelningen, samt att den person som spelar in inte deltar i samtalet. Detta enligt 4 kap. 9a § BrB. Det är således tillåtet att spela in samtal som du själv deltar i, även fast motparten är omedveten om inspelningen.

Det är själva inspelningen som är olaglig om den personen som spelar in samtalet inte själv deltar. I din situation var det alltså okej att hon spelade in samtalet, förutsatt att hon deltog i samtalet. Enligt nämnt lagrum är det inget brott att lyssna på inspelningen i efterhand. Att spela upp samtalet för en annan person i privata syften kan dock aktualisera andra brott beroende på vad det är för information som framkommer i samtalet. Ett exempel är förtal där det i 5 kap. 1 § BrB stadgas att den som pekar ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnad att utsätta någon för andras missaktning kan dömas till förtal. Det beror därför på vilka hon har spelat upp samtalet för och vad för information som framkom i samtalet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare