FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott02/05/2023

Får man köra bil maskerad?

Hej. När jag kör bil så använder jag en sk balaklava , en mask som täcker ansiktet och bara ögonen är synliga , det är av personliga skäl. Igår blev jag stoppad av polisen som sa det är olagligt köra bil med maskering vilket jag ifrågasatte och polisen bad mig ta av balaklavan vilket jag nekade till, jag visade mitt körkort. Jag blev anhållen i ca 15 minuter tills polisen hade pratat med sina befäl, sen kom polisen tillbaka och sa jag kan åka utan att få en förklaring till anhållandet . Vad gäller här egentligen, maskerings förbud gäller väl enbart vid demonstrationer? Vad kan polisen ha syftat på. Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utifrån din frågeställning tolkar jag det som att du undrar om du får köra bil maskerad och om maskeringsförbud enbart gäller vid demonstrationer samt vad Polisen kan ha syftat på när du blev anhållen i ca 15 minuter för att du nekade till att identifiera dig genom att visa ditt ansikte. Jag kommer nedan redogöra för de regler som är relevanta för din frågeställning.

Man får köra bil maskerad

Huvudregeln är att det är tillåtet att maskera sig både i samhället och i bilen när du kör. Det finns ingen uttrycklig regel som säger att du inte får vara maskerad eller täcka ditt ansikte när du kör bil. Däremot får du aldrig bli en trafikfara och det är viktigt att ditt synfält inte begränsas så att det påverkar din körning. I övrigt får du ha på dig vad du vill.

Maskeringsförbud gäller inte enbart vid demonstrationer

Tillämpliga lagar när det gäller maskering är ordningslagen (OL) och lagen om förbud mot maskering i vissa fall. Det finns ingen lag som förbjuder personer att maskera sig eller täcka ansiktet på allmän plats. Maskeringsförbudet blir tillämpligt på allmänna platser vid demonstrationer eller liknande sammankomster men först när det uppstår störningar i den allmänna ordningen eller om det finns fara för att detta ska ske (1 § lagen om förbud mot maskering i vissa fall). Vidare råder det även maskeringsförbud på idrottsanläggningar när det är idrottsarrangemang och man får då inte täcka ansiktet eller försvåra identifikation av en person (5 kap. 4 § tredje punkten OL).

Vid uppmaning måste du identifiera dig för Polisen

Polisen har rätt att stoppa en person som framför ett fordon när det exempelvis finns anledning att anta att denna gjort sig skyldig till brott eller om de behöver kontrollera fordon eller förare (22 § polislagen). I och med att du burit en balaklava som täcker större delen av ditt ansikte kan det i ditt fall varit så att Polisen antingen fått in en anmälan från någon annan som uppmärksammat dig eller att de själva sett dig och reagerat och haft misstanke om koppling till brott och därav stannat dig.

När du kör bil finns en skyldighet att ha med sig körkort som ska kunna lämnas över till Polisen om de begär det (3 kap. 15 § körkortslagen). Du har angivit att du vid begäran uppvisade ditt körkort men eftersom ditt ansikte vid tillfället, som jag förstår det, var maskerat kan Polisen inte identifiera dig då de helt enkelt inte vet om det är du på körkortet. Om en okänd person anträffas av Polisen och det finns särskild anledning att anta att personen är efterspanad eller efterlyst får de omhänderta personen för identifiering om denne vägrar identifiera sig eller i det fall Polisen har anledning att anta att personens lämnade uppgifter är osanna (14 § polislagen).

Jag kan dessvärre inte utläsa genom din frågeställning om du slutligen tog av dig din balaklava eller om du inte gjorde det. Min tolkning, utefter dina uppgifter, av vad polismannen syftade på kan i sådana fall vara att du valde att ta av dig balaklavan och identifiera dig och att polismannen kunde se att ditt körkort överensstämde för att sedan släppa iväg dig då du blivit identifierad.

Sammanfattande ord och mitt råd till dig

Det finns alltså inget förbud mot att köra bil maskerad eller använda en balaklava sålänge du inte är en trafikfara och ditt synfält inte är begränsat. Viktigt att ha i åtanke kan dock vara att det finns en möjlighet att du stör trafiken genom att du har en balaklava som täcker större delen av ditt ansikte genom att andra förares uppmärksamhet fästs mot dig istället för på det egna fordonet och vägen. Beroende på hur dina medtrafikanter uppfattar dig och situationen kan det vara så att Polisens resurser används i onödan genom att de åker ut och stoppar bilar av denna anledning.

Vi på Lawline kan hjälpa dig att ta din fråga vidare

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och önskar dig stort lycka till! Om du har ytterligare frågor eller funderingar så tveka inte att höra av dig till någon av våra förträffliga jurister. Du är varmt välkommen att kontakta oss via telefon på 08-533 300 04 eller via mail på info@lawline.se

Vänligen,

Anna EvensRådgivare