FrågaKÖPRÄTTÖvrigt22/04/2019

Får man köpa något och sälja det vidare?

Jag jobbar i ett liten större varuhuskedja. Nu är det så att en "kiosk" i närheten av varuhuset säljer varor vi har i butiken. Personal från kiosken har alltså varit i vår butik, köpt våra "egna varor" alltså inga produkter vi har köpt in av andra märken, det är alltså varor endast vår kedja säljer. Tex. ett par hörlurar för 99kr hos oss, säljer dom för 299kr i kiosken. Bland annat! Köps bland annat också godis, presentpapper osv hos oss och säljs sen dyrare hos dom. Finns det några juridiska åtgärder man kan ta vid? Är det en idé att höra av sig till vårat huvudkontor för att detta ska tas vidare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I samband med att ni säljer en vara till en kund övergår ägandet till kunden, varvid kunden har rätt att göra vad hen vill med varan. Det innefattar att t.ex. bruka varan, kasta varan eller sälja den vidare. Kioskinnehavaren har således rätt att sälja vidare det som hen köpt av er.

Däremot finns det inom svensk rätt en avtalsfrihet, innebärande att ni själva väljer vem ni vill ingå avtal med. Det är således ingen rättighet för kioskägaren att handla hos er, och ni får lov att besluta att inte sälja till hen (under förutsättning att det inte föreligger någon diskriminering till grund för säljvägran).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare