FrågaÖVRIGTÖvrigt27/02/2023

Får man jaga hästar med spjut?

Får man jaga hästar med spjut utan licens? Anta att jag äger hästen i detta scenario.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om jakt finns i Jaktlagen. Med jakt avses att fånga eller döda vilt och vilt är vilda däggdjur eller fåglar, 2 § Jaktlagen. Det går alltså att motsatsvis läsa att jakt inte kan bedrivas på tamdjur, som exempelvis katt, hund eller häst.

Den som äger en häst kan i vissa fall ha möjlighet att avliva sin egen häst. För att få göra det själv måste man behärska den aktuella och tillåtna avlivningsmetoden och hanteringen av djuret i samband med avlivningen. Hästen får inte utsättas för onödigt lidande eller obehag under avlivningen. Därför måste den som avlivar hästen göra det på ett sätt som antingen omedelbart dödar hästen eller som gör det medvetslöst först. För att läsa mer om vilka regler som gäller vid avlivning kan du gå in på jordbruksverkets hemsida. Eftersom spjut kan orsaka ett utdraget och smärtsamt dödsförlopp är det inte en tillåten avlivningsmetod och den som skulle använda ett spjut skulle riskera att dömas för djurplågeri, vilket är en brottslig gärning med böter eller fängelse upp till två år som straff, 16 kap 13 § Brottsbalken (BrB).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare