FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt28/02/2022

Får man ha kontakt om kontaktförbud föreligger?

Jag får inte kontakta en person och jag vill att den personen får ta kontakt med mig, hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga innehåller relativt knapphändig information. Utifrån de uppgifter du angett har jag tolkat situationen som att du har ett kontaktförbud i förhållande till personen du vill ha kontakt med. Det är utifrån denna tolkning som jag kommer besvara din fråga.

Tillämplig lag

Eftersom din fråga gäller kontaktförbud är lagen om kontaktförbud tillämplig.

Vad är ett kontaktförbud?

Ett kontaktförbud innebär ett förbud mot att besöka eller på annat sätt ta kontakt med en viss person (1 § stycke 1 lagen om kontaktförbud). Förbudet omfattar även sådan kontakt som består i att försöka förmedla kontakt via bud.

I undantagsfall kan kontakt trots ett kontaktförbud godtas. För det krävs att det med hänsyn till särskilda omständigheter är uppenbart befogat (1 § stycke 4 lagen om kontaktförbud). Typexempel på sådan situation skulle vara om om ett gemensamt barn insjuknar.

Får man ha kontakt om kontaktförbud föreligger?

Du skriver i din fråga att du vill att den andre ska ta kontakt med dig. Eftersom du varken får kontakta personen själv och inte heller får kontakta personen genom bud, är det otillåtet för dig att försöka förmedla att du önskar att den andre personen kontaktar dig.

Om den andre personen självmant skulle kontakta dig är det oklart huruvida det skulle vara tillåtet för dig att svara på sådan kontakt. Lagen säger inget om en sådan situation. Samtidigt skulle man kunna tolka lydelsen av lagen - "ta kontakt" - som att det enbart är eget initiativ till kontakt som är förbjuden medan det är okej att respondera på kontakt. Rättsläget är dock oklart.

Om du bryter ett kontaktförbud kan du dömas för överträdelse av kontaktförbud. Du kan då dömas till högst 1 års fängelse. Är brottet ringa blir straffet istället böter (24 § lagen om kontaktförbud).

Sammanfattning och mitt råd till dig

Om ett kontaktförbud föreligger mellan dig och personen du vill ha kontakt med, är det förbjudet för dig att försöka ta kontakt med den andre. Det innebär att det även är förbjudet för dig att genom annan vidarebefordra meddelande om att du önskar att personen kontaktar dig. Försök därför inte att på eget initiativ ta någon kontakt.

Om den andre personen självmant skulle kontakta dig är det oklart om det är tillåtet för dig att svara. Eftersom rättsläget är något oklart råder jag dig till att inte svara på eventuell kontakt. Vill du få klarhet i frågan råder jag dig till att ta kontakt med polis eller åklagare.

Om det skulle föreligga sådan undantagssituation som jag beskrev ovan kan du ha tillåtelse att ta kontakt eller svara på kontakt.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om jag skulle ha misstolkat din fråga är du välkommen att kontakta Lawline igen med samma fråga men med ett förtydligande avseende omständigheterna.

Vänligen,

Cornelia AebeloeRådgivare