Får man ha 6 månaders uppsägningstid?

Hej

Jag har bytt jobb för 4 månader sedan och är nu provanställd i två månader till, jag trivs bra och jag utgår ifrån att min provanställning kommer att övergå i en tillsvidareanställning. Det som skrämmer mig är att det i mitt anställningsavtal står att jag har en uppsägningstid om 6 månader då provanställningen övergår i en tillsvidare anställning. Jag trivs bra men jag vill inte vara låst till denna arbetsgivare för alltid, känns som om det är svårt att söka något annat om uppsägningstiden är 6 månader. Är det ok att ha en uppsägningstid på 6 månader. Finns inget kollektivavtal.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över hur lång uppsägningstid som får gälla när man är tillsvidareanställd och vill säga upp sig själv.

Frågan om vilken uppsägningstid som ska gälla kan regleras på tre olika sätt: uppsägningstiden kan vara reglerad i lag och hittas då i lagen om anställningsskydd (LAS), den kan vara reglerad genom kollektivavtal eller genom enskilda anställningsavtal. Då du uppgett att inget kollektivavtal gäller på din arbetsplats så kommer LAS och ditt enskilda anställningsavtal vara av betydelse för att besvara din fråga.

Uppsägningstiden ska vara minst 1 månad (11 § första stycket LAS)

LAS klassas som en skyddslagstiftning vilket innebär att den listar minimikrav som ska gälla i anställningsförhållanden i syfte att ge arbetstagare anställningstrygghet. I relation till din fråga om vilka uppsägningstider som får gälla för tillsvidareanställda så finns det en minimireglering i LAS där det står att den kortaste uppsägningstiden som får gälla är 1 månad (11 § första stycket LAS). Denna bestämmelse i LAS får åsidosättas genom anställningsavtal, om villkoren i anställningsavtalet är mer förmånliga än de villkor som LAS erbjuder. Det innebär att din arbetsgivare får erbjuda dig en längre uppsägningstid än 1 månad utan att det strider mot LAS eftersom en längre uppsägningstid ses som mer förmånlig för dig som arbetstagare.

Din arbetsgivare får erbjuda dig en uppsägningstid på 6 månader

Sammanfattat så är det tillåtet för din arbetsgivare att erbjuda dig en uppsägningstid på 6 månader. Det din arbetsgivare är skyldig att göra är att erbjuda dig är en uppsägningstid om minst 1 månad (11 § första stycket LAS). Men du och din arbetsgivare får även genom ditt anställningsavtal komma överens om en mer förmånlig uppsägningstid än 1 månad. En uppsägningstid på 6 månader är mer förmånlig än en uppsägningstid på 1 månad och strider alltså inte mot LAS.

Om du vill ha en kortare uppsägningstid än 6 månader

Om du inte är bekväm med uppsägningstiden som erbjuds i ditt anställningsavtal och vill ha en kortare uppsägningstid än 6 månader så skulle jag råda dig att prata med din arbetsgivare för att isåfall avtala om en kortare uppsägningstid. Uppsägningstiden får däremot inte vara kortare än 1 månad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare