FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/07/2022

Får man gå ner i arbetstid på grund av sjukdom?

Hej, jag har en neurologisk sjukdom som påverkar mig dagligen och har fått jobb på 100%. Jag känner nu att jag inte kommer klara av att jobba 100%. Har jag rätt att gå ner i tid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du önskar veta om du har rätt att gå ner i arbetstid, trots att du har anställts på heltid. Vidare tolkar jag att du inte har några småbarn och att du inte avser att studera under den tid du är ledig.

Arbetsgivaren har en rätt att leda arbetet

Arbetsgivaren har vida ramar att bestämma över en arbetstagare, som exempelvis vilka uppgifter som ska utföras och var och när arbetet ska göras. Arbetsgivaren får även bestämma över arbetstagarens arbetsomfattning och arbetstid. Denna rättighet som arbetsgivaren har är en allmän rättsprincip som har tillkommit genom rättspraxis (AD 1932 nr 100 och AD 1934 nr 179) och den har även stöd i arbetsrätten. Det betyder att du måste avtala med din arbetsgivare om att få lov att gå ner i arbetstid.

När har man rätt att gå ner i arbetstid?

I svensk rätt har man en laglig rätt att gå ner i arbetstid på två sätt. Man kan antingen gå ner i arbetstid som småbarnsförälder (1 och 3 §§ föräldraledighetslagen) eller på grund av studier (1 § studieledighetslagen). Man får även gå ner i arbetstid för vård av nära anhöriga (1 § närståendevårdlagen) eller för att prova på att bedriva egen näringsverksamhet (1 § näringsverksamhetsledighetslagen). Utöver ovan lagstadgade rättigheter kan det även finnas en möjlighet att få gå ner i arbetstid genom en sådan rätt som har framförhandlats i ett kollektivavtal. Om ingen sådan rätt finns i ett kollektivavtal, så har du inte heller rätt att gå ner i arbetstid på grund av sjukdom.

Avslutande ord och min rekommendation

Sammanfattningsvis är det arbetsgivaren som bestämmer över din arbetstid enligt arbetsgivarens arbetsledningsrätt och ditt anställningsavtal. Därför måste du i första hand avtala med din arbetsgivare om du får gå ner i arbetstid. Utöver rätten till att vara studie- eller föräldraledig har du ingen annan rättslig rätt att få gå ner i arbetstid, om inte du har fått en sådan rätt genom ett kollektivavtal, inte heller på grund av sjukdom. Jag skulle därför rekommendera dig att kontakta din fackförening och undersöka om din arbetsplats omfattas av ett kollektivavtal och om du har rätt att minska din arbetstid enligt kollektivavtalet. Annars skulle jag rekommendera att du försöker att avtala med din arbetsgivare om att få lov att gå ner i arbetstid.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare