FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/02/2020

Får man framföra ett motorfordon på privat mark/enskilt område utan körkort?

Hej! Vad säger lagen om att framföra motorfordon på privat mark /enskilt område krävs körkort ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Körkort och behörighet
Gällande frågan om körkort krävs vid framförande av motorfordon även på privat mark gäller körkortslagen.

I allmänhet gäller samma regler som på vanliga vägar, det krävs alltså rätt behörighet (körkort) för att få framför ett fordon oavsett om det är privat mark, eget område och så vidare, se 2:1 körkortslagen.

Finns det undantag?
Men det finns undantag till detta, reglerat i 2:10 Körkortslagen. Undantaget i 2:10 säger att kravet på körkort inte gäller om man framför fordonet inom ett "inhägnat järnvägs-, fabriks- eller tävlingsområde eller annat liknande inhägnat område".

Vad är ett "inhägnat område"?
För att kunna köra ett fordon utan körkort krävs det alltså att det sker inom ett inhägnat område. Men begreppet "inhägnat område" tolkas juridiskt sätt betydligt snävare än vad man tror. Till exempel räcker det inte att det bara är staket runt sin egna gårdsplan. Inte heller har en bilskrot som varit avstängd med en bom varit ett sådant inhängt område (Se Svea Hovrätts dom 2007-05-04 i mål nr B 2864-07.

Personligen skulle jag säga att ett inhägnat område är mer sådana platser som länsstyrelsen har godkänt, exempelvis motortävlingar och dylikt.

Sammanfattning
Definitionen på exakt vad ett inhägnat område innebär är inte självklar. Det man kan ta med sig är att bedömningen är relativt snäv och det krävs mycket för att man ska kunna framföra ett fordon utan körkort lagligt (se exempel ovan).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare