Får man fotografera i någons privata bostad?

Är det tillåtet att fotografera i någons privata bostad utan att be om lov? Det är ingen levande varelse med i bild, bostadsinnehavaren var inte på plats vid fototillfället men hade lämnat sitt medgivande för den som fotograferade att vara i lägenheten vid den aktuella tidpunkten, men inte sagt något om fotografering. Syftet med vistelsen var att lämna några saker.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det är okej att fotografera inne i någons bostad, när bostadsinnehavaren inte är på plats och har inte gett samtycke till det men har gett samtycke till att man får vara där.

Jag kommer dela upp mitt svar i olika underrubriker för att göra det tydligare, men om du endast vill ha en sammanfattning av svaret hittar du en sådan i slutet.

Tillämpliga lagar för situationen är framförallt brottsbalken (BrB) och skyddslagen.

Allmänt om regler kring fotografering

Huvudregeln enligt svensk rätt är att man får fota vad man vill och vem utan deras tillåtelse, om man befinner sig på allmän plats. Det finns dock vissa undantag från denna regel, bland annat vad som framgår av 7 och 30 a §§ skyddslagen. Paragrafen anger att man inte får avbilda s.k. skyddsobjekt (exempelvis försvarsmaktens anläggningar eller statsministerns bostäder) (4 och 5 §§ skyddslagen).

Kränkande fotografering

Ett annat undantag från huvudregeln är ifall det skulle röra sig om kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § BrB. Kränkande fotografering innebär att någon, olovligen och med tekniskt hjälpmedel i hemlighet, tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i exempelvis en bostad. Straffet är böter eller fängelse i högst två år.

I ditt fall har personen som tagit bilderna uppfyllt kraven på att det ska vara olovligen, med tekniskt hjälpmedel och i hemlighet. Men personen har, vad jag förstått, inte fotograferat “någon”, alltså en person och därför är inte denna bestämmelsen tillämplig.

Olaga integritetsintrång

Något som skulle kunna bli aktuellt vid eventuell spridning av dessa bilder som tagit inuti bostaden, är bestämmelsen om olaga integritetsintrång enligt 4 kap. 6 c § BrB. Paragrafen säger att den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida bild eller uppgift om exempelvis annans sexualliv eller hälsotillstånd eller att någon blivit utsatt för brott, döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år.

Du tar inte upp i frågan om det finns ett syfte att sprida bilderna, därav tar jag detta endast kortfattat. Men som sagt kan denna bestämmelse bli tillämplig om bilderna sprids med syfte att allvarligt skada personen bilderna rör och ifall bilderna porträtterar något av områdena nämnda ovan.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så är huvudregeln att man får fotografera vad man vill och vem man vill om man befinner sig på en allmän plats. Sedan finns det vissa undantag från denna huvudregel, exempelvis att man inte får fotografera vissa skyddsobjekt och man får heller inte fotografera någon som befinner sig inomhus, i exempelvis en privat bostad. Dock ser jag inte att någon av de här undantagen skulle bli aktuella i den här situationen. Vad jag förstått handlar det inte om ett skyddsobjekt och eftersom ingen person är med på bilderna är min tolkning att inte heller bestämmelsen om kränkande fotografering blir tillämplig. Således har fotograferingen som utförts inte utgjort en olaglig handling enligt min tolkning av lagen.

Vad som dock skulle kunna bli aktuellt, är bestämmelsen om olaga integritetsintrång. Den blir tillämplig ifall bilderna sprids och detta skulle göra intrång i annans privatliv (exempelvis om bilderna innehåller information om annans sexualliv eller hälsotillstånd), med förutsättning att den som sprider bilderna syftar till att medföra allvarlig skada för den som bilden rör.

Hoppas detta gett dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare