Får man flytta hur som helst vid gemensam vårdnad?

Om man har gemensam vårdad om ett barn och man separerar och bor på olika håll. Om mamma då träffar en ny man och vill flytta ännu en gång till honom och pappan får hem papper om flytten men inte godkänner det. Kan mamman ta med sig barnet och flytta ändå?

Då hon redan har flyttat till den nya killen med barnet men precis skickat in papper om att barnet ska ha sin folkbokföringsadress hos henne och den nya killen.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vid gemensam vårdnad krävs båda vårdnadshavares samtycke vad gäller frågor som är av ingripande karaktär för barnet, detta följer av 6 kapitlet 13 § andra stycket Föräldrabalken (FB). Frågor rörande barnets boende är ett typfall av sådant beslut som är att räknas som ingripande. Mamman kan i detta fall inte flytta hur som helst utan den andra vårdnadshavarens samtycke. Dock ska barnets vilja beaktas med hänsyn till hans eller hennes stigande ålder.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare