Får man filma eller fota någon som blir misshandlad?

Hej!

Man får ju inte fotografera/filma någon som blir misshandlad vad jag vet. Men om man skulle gå förbi på en allmän plats och ser en person där det är tydligt att personen blir misshandlad. Får man då fotografera/filma för att kunna använda det som bevismaterial i en polisanmälan eller i en rättegång? Alltså att avsikten med att fotografera/filma är att kunna stärka bevis och inte för att publicera på internet och göra den offentlig.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen som är relevant för att svara på din fråga är brottsbalken (BrB).

De två brott som är möjliga att begå genom att filma en person som blir misshandlad är "kränkande fotografering" (4 kap. 6 a § BrB) och "olaga integritetsintrång" (4 kap. 6 c § BrB). De båda brotten består av flera rekvisit och för att man ska ha göra sig skyldig till ett av brotten måste samtliga rekvisit vara uppfyllda, annars har man inte begått brottet.

Innebörden av brottet "kränkande fotografering", 4 kap. 6 a § BrB

För att begå brottet "kränkande fotografering" måste man olovligen med ett tekniskt hjälpmedel i hemlighet ta upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

Paragrafen tar sikte på fotografering som sker olovligen och i hemlighet i miljöer som är avsedda för särskilt privata förhållanden. Med "tekniskt hjälpmedel" omfattas såväl kameror som andra tekniska hjälpmedel som kan ta upp bild (att "ta upp bild" omfattar både fotografering och filmning). Med att det ska skett i "hemlighet" menas att utrustningen ska ha varit dold för den fotograferade eller också ska denne vara omedveten om att den för tillfället är igång.

Fortsättningsvis framgår det i sista stycket i paragrafen att till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.

Innebörden av brottet "olaga integritetsintrång"

För att begå brottet "olaga integritetsintrång" måste man göra intrång i någon annans privatliv genom att sprida t.ex. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid (dvs t.ex. en misshandel). I "bild eller annan uppgift" omfattas både fotografering och filmning.

Med spridning avses att uppgifterna görs tillgängliga för fler än ett fåtal personer. Det krävs inte att dessa faktiskt tagit del av uppgifterna utan det räcker att möjligheten finns.

Vidare är det även ett krav att spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör. Med skada avses skada på privatlivet och den personliga integriteten. Av kravet på att skadan ska vara allvarlig följer att ansvaret är begränsat till situationer där spridningen kan leda till psykiskt lidande eller andra allvarliga negativa konsekvenser för den enskilde.

Fortsättningsvis framgår det i sista stycket i paragrafen att till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig.

Slutsats

Svaret på din fråga är att det beror lite på.

Men kortfattat gör man sig ej skyldig till något brott genom att filma/ta bild på en person som blir misshandlad så länge man inte sprider filmen/bilden eller att det sker inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

MEN som nämnts tidigare framgår det i sista stycket i båda paragraferna att till ansvar ska det inte dömas om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Det vill säga om gärningen man begått uppfyller samtliga rekvisit måste domstolen göra en bedömning om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Jag tror (om jag får gissa) att domstolen skulle komma fram till att gärningen är försvarlig om syftet var att stärka bevis trots att det skedde t.ex. inomhus i en bostad.

Underlåtenhet att anmäla brott

En sak att nämna är att man har en skyldighet att anmäla brott som är pågående. Om man underlåter sig att anmäla ett pågående brott kan man dömas för underlåtenhet att avslöja brott (23 kap. 6 § BrB). Man behöver bara anmäla ett pågående brott under förutsättning att anmälan kan göras utan fara för dig eller din familj. Underlåtenhetsbrottet aktualiseras enbart för vissa brott, typiskt sett grövre brott såsom misshandel och mord (23 kap. 6 § och 3 kap. 11 § BrB). Så om du ser någon som blir misshandlad, kom ihåg att anmäla.

Hoppas du fick svar på din fråga,

Linnea RosendahlRådgivare