Får man betänketid för skilsmässa om barnet fyller 16 under betänketiden?

Hej,

Om båda parter skickar in ansökan om skilsmässa men ett barn på 15 år finns som sedan en månad senare fyller 16 år. Kan man göra en ny ansökan om skilsmässa för att slippa betänketid?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om makarna är överens om att skiljas ska skilsmässan föregås av betänketid om någon av makarna varaktigt bor med eget barn som är under 16 år (5 kap. 1 § ÄktB). Om barnet fyller 16 år under betänketiden kan makarna välja att ta ett nytt initiativ hos rätten och göra en ny gemensam ansökan som då ersätter den tidigare ansökan. Tingsrätten prövar då förutsättningarna för skilsmässa enligt den nya ansökan. Om makarna är överens om att skiljas och inte begär betänketid och inte längre har barn under 16 år kan tingsrätten utdöma äktenskapsskillnad direkt utan betänketid.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare