FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 14/04/2018

Får man betalt på röda dagar fast man inte jobbar?

Hej

Får man betalt på röda dagar fast man inte jobbar?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det beror på anställningsform, avtal och kollektivavtal. Det finns ingen lag som reglerar hur röda dagar ska fördelas och hanteras lönemässigt.

Om du har månadslön så är det absolut vanligaste att månadslönen är densamma varje månad oavsett om den faktiska arbetstiden varit densamma exempelvis vid jultider eller perioder med röda dagar. I vissa branscher hanteras månadslönen dock olika när det kommer till röda dagar och det framgår i sådana fall i det kollektivavtal men eventuellt har. Det kan även framgå i anställningsavtalet hur man hanterar röda dagar. Vanligast är dock som nämnt att månadslönen inte påverkas och då får man indirekt betalt även för de röda dagarna.

Om du däremot är timanställd så får du endast lön för de timmar du jobbar. Många har timanställning på fast schema, kanske till och med rullande, och på så sätt vet att man hade jobbat den dagen om man inte fått ledigt p.g.a. att den är röd. Även där kan man olyckligtvis inte få betalt för den dagen, om det inte är angivet i anställningsavtalet eller det kollektivavtal man eventuellt är ansluten till. Det finns ingen lag som reglerar hanteringen av röda dagar, utan det kan endast anges i avtalet eller kollektivavtalet. Huvudregeln är annars att man som timanställd endast får betalt för de dagarna man faktiskt arbetar.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare