FrågaKÖPRÄTTÖvrigt11/01/2024

Får man beställa läkemedel från utlandet?

Hej. Är peptider lagligt att beställa ifrån utlandet? Är vad jag förstår aminosyror som finns naturligt i kroppen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Du undrar om peptider (som klassas som en typ av läkemedel) är tillåtet att beställa från utlandet. Information om detta finns via Tullverkets webbsida.

Får man beställa läkemedel från utlandet?

Enligt Tullverket kan det vara illegalt att köpa läkemedel från utlandet. Detta gäller om man handlar utanfför det Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES). Det spelar ingen roll att aminosyror finns naturligt i kroppen då detta gäller alla typer av läkemedel.

Då det ej framgår av din fråga om du har tänkt beställa från ett land som ingår i EES eller inte ska jag redogöra för förutsättningarna när detta är okej. För att beställa från ett annat EES land ska dessa förutsättningar vara uppfyllda:

  • för ditt personliga bruk,
  • godkänt i det andra EES-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet,
  • godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES.

Ovanstående gäller enbart läkemedel som motsvarar högst ett års årsförbrukning. Du själv har bevisbördan för att förutsättningarna ovan är uppfyllda.

Mer om detta kan du läsa enligt denna länk.

Slutsats:

Jag kan inte svara på om det är lagligt att beställa preptider från utlandet i just ditt fall eftersom jag inte utifrån förutsättningarna i frågan kan avgöra om ovanstående krav är uppfyllda eller ej. Men hoppas att mitt svar gav dig viss vägledning för bedömningen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare