FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/01/2019

Får man begära prisavdrag för katt?

Jag köpte en katt i slutet av augusti, de var av en familj som hade sin första kull med perser kattungar. Fick ingen stamtavla i hand utan pappan sa att han skulle fixa den i efterhand. De kändes trovärdigt för jag fick med mig en leksak och kattmat med mig när vi tog med oss honom hem. Sedan dess har jag skrivit flera gånger och han har svarat några gånger och även skrivit att han ska fixa det men att han hade akuta omständigheter. Fick tillslut nog och hotade med att stämma om jag inte fick tillbaka 5k och då ringde han och sa att han var i skilsmässa och att vi får lämna tillbaka katten och får pengarna tillbaka. Men de här var 3 månader efter vi köpt honom och han är en familjemedlem nu. Hade fixat försäkring och allt. Vet att i lagen så räknas en katt som en vara, men eftersom han inte har lämnat stamtavla till oss, skulle jag då ha rätt att få tillbaka en del av pengarna eller skulle han få rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Av dina uppgifter verkar det som att du har köpt katten, vilket utgör lös egendom, av en annan privatperson. Detta medför att Köplagen (1990:931) (KöpL) är tillämplig.

Vidare så tolkar jag dina uppgifter som att säljaren erkände att katten inte var en perserkatt, vilket var det utlovade. Om katten inte är det så stämmer den inte överens med ert avtal. Detta innebär att det är ett så kallat "fel" i den köpta varan, 17 § KöpL.

De påföljder som du kan göra gällande vid fel i varan framkommer i 30 § KöpL. Dessa är kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Av dessa ovanstående känns prisavdrag som den påföljd som går mest i linje med dina önskemål.

Innan man får göra felpåföljderna gällande mot säljaren så måste en köpare reklamera säljaren., se 32 § KöpL. I din situation bedömer jag att du har gjort detta då du kontaktade honom om att du vill ha bevis på stamtavla.

Mitt råd till dig blir därför att återigen kontakta säljaren och begära prisavdrag på katten, det vill säga att säljaren återbetalar dig en skälig del av priset eftersom den inte stämde överens med ert avtal.

Josef Lindström HabtaRådgivare