FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt10/04/2023

Får man bära militär uniform offentligt?

Jag har tänkt att köpa en militärisk uniform sånna som tillexempel andvänds inom airsoft och så kallat cosplay och undrar om det är okej att gå ut på allmäna platser med just dom slaggs kläderna. Jag har läst lite och blevigt osäker eftersom det kan gå under föregivande av allmän ställnings lagen men är osäker på om det skulle vara straffbart. Om man bara har kläderna men inga texter eller märken för att föreslå att man är militär eller annat

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man skulle utge sig att vara militär, polis eller annan myndighetsperson är i Sverige olagligt. Detta brott heter föregivande av allmän ställning (https://lagen.nu/1962:700#K17P15).

Ifall just den klädseln du tänker på faller under detta brott beror mycket på hur kläderna ser ut kopplade till de officiella. Att däremot enbart bära militär uniform (M-90) utan märken och dylikt kan falla under denna rubricering då det finns fall där militär personel bär uniformen på detta vis.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss

på Lawline!

Lawline RådgivareRådgivare