FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/06/2019

Får man bära med sig kniv i syfte att ge som present på allmän plats?

Hej, jag och min sambo ska tågluffa ner till Kroatien i sommar och vill ge bort en morakniv i present till en god vän där. Vi kommer åka tåg genom Sverige, Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien och Kroatien. Hur ser det ut med knivlagarna? Får vi ta med en kniv som fortfarande är inplastad i sin förpackning samt inslagen på resan?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline med er fråga!

Huvudregeln är att man inte får bära knivar på allmän plats
Det följer av 1 § lag om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål att man inte får bära knivar som kan användas som vapen vid brott mot liv och hälsa i bland annat fordon eller på allmän plats.

Undantag i vissa fall
I vissa lägen anses man dock ändå få bära kniv på allmän plats, vilket är om det är motiverat av viss tjänst eller uppdrag där kniven eller liknande ingår i utrustningen alternativt om det kan anses vara befogat att bära kniven utifrån knivens art, ert behov som innehavare eller övriga omständigheter.

Ett exempel på situation som där det har ansetts vara befogat att bära kniv har varit bland annat just om det är så att man har köpt en kökskniv i present och bär med den för att överlåta presenten.

Med andra ord bör det vara okej även i ert fall att bära med er kniven så länge den är inplastad och inslagen samt tas med i syfte att ges bort som present.

Hoppas att ni fick hjälp med er fråga, trevlig resa!

Vänliga hälsningar

Josefine BjörlingRådgivare