Får man avsluta en provanställning i förväg?

Hej! Vi har en provanställd medarbetare som går på nystartjobb från arbetsförmedlingen. Han har jobbat här i 4 veckor men vi vill avsluta provanställningen för att det inte fungerar med försäljningen mm. Vi har 1 månads uppsägningstid vid fast anställning (efter 3 månader) men vad gäller nu efter 1 månad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utredning

Såsom jag tolkar er fråga vill ni veta vad som gäller när ni vill avsluta en provanställning efter 1 månad. För att besvara denna fråga får man vända sig till lagen om anställningsskydd (LAS) som reglerar anställning, (under förutsättning att undantagen i 1 § LAS ej är uppfyllda).

Provanställningens längd och avslutande

Avtal får träffas om tidsbegränsad provanställning om högt sex månader. En provanställning kan avbrytas när som helst under denna prövotid, så länge ni inte har avtalat om något annat (6 § LAS). Ni måste dock ge besked minst två veckor i förväg till arbetstagaren att provanställningen kommer att avslutas. Om ni ej underrättar arbetstagaren om detta före prövotiden har gått ut, övergår anställningen automatiskt till en tillsvidareanställning. (31 § LAS). Värt att nämna är att för just provanställningar behöver ni inte ange några skäl till varför anställningen avslutas.

Tillsvidareanställning jämfört med provanställning

Fast anställning (också kallat tillsvidareanställning) och provanställning har olika regler gällande uppsägning. Därför spelar det som huvudregel ingen roll att ni har 1 månads uppsägningstid vid fast anställning efter 3 månader, då det är de reglerna som nämnts ovan som gäller för provanställning.

Hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Om ni undrar något mer är ni välkomna att höra av er till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SandénRådgivare