Får man anställa familjemedlem eller släkt till exempel min son eller min man?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt så är det inget som hindrar dig att anställa familjemedlemmar eller släkt i ditt företag. Utan att veta hur gammal din son är så kan det vara bra för dig att känna till att det finns särskilda regler om när och hur länge barn i yngre åldrar får arbeta, du kan läsa mer om det här på Arbetsmiljöverkets hemsida. Utöver detta så finns det även lite särskilda regler både arbetsrättsligt och skatterättsligt som är bra att känna till när familj anställs.

Vad gäller arbetsrättsligt?

Som utgångspunkt så omfattas alla som är anställa i Sverige av Lagen om anställningsskydd (LAS). Det finns dock ett antal personer som undantas från hela lagens tillämpningsområde. Ett exempel är personer som är anställda och tillhör arbetsgivarens familj (1 § 2 stycket 2 punkten LAS). Det framgår inte vilken bolagsform företaget bedrivs i och om det finns andra delägare förutom dig. Om det finns andra delägare så kan det vara bra för dig att känna till att Arbetsdomstolen fastslagit att du som delägare måste ha en aktiv ställning med bestämmande inflytande för att din familj ska undantas av reglerna i LAS (AD 1993 nr 57).

Om undantaget är tillämpligt i ditt fall så får detta ett antal konsekvenser. T.ex. så kommer inte din familj omfattas av reglerna för uppsägning och kan därmed sägas upp utan uppsägningstid (11 § LAS). Din familj skyddas även vid uppsägningar, genom att inte omfattas av LAS så tillämpas inte turordningsreglerna vid uppsägningar, dessa kallas vanligtvis även för principen om "sist in, först ut" (22 § LAS).

Vad gäller skatterättsligt?

Avslutningsvis så kan det även vara bra att känna till att det finns vissa skatterättsliga regler som blir relevanta när man anställer familj. Dessa regler syftar till att din inkomst inte på ett oskäligt sätt ska spridas ut på din familj för att uppnå skattefördelar. Dessa regler tillämpas på enskild näringsverksamhet, fåmansföretag och fåmanshandelsbolag (60 kap. Inkomstskattelagen). Utan att veta mer information om hur företaget ser ut och hur lönerna kommer se ut så kan jag tyvärr inte uttala mig mer än så här. En huvudregel som kan vara bra att känna till är att ersättning som lämnas till anställda familjemedlemmar ska vara marknadsmässig. Se t.ex. 60 kap. 13 § Inkomstskattelagen, om icke-företagsledande makes inkomst i fåmansföretag eller fåmanshandelsbolag.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare