Får målsägande sprida vilka uppgifter som helst?

Hej Jag dömdes till böter och skadestånd ,för sexuellt ofredande mot en kvinna . Vi bor båda i en ganska liten ort. Kvinnan har sedan skvallrat och pratat med min släkt och vänner om detta ärende, vilket känns oerhört kränkande för mig. Har en målsägare rätt , att i detalj berätta om ett ”case” hur som helst, till vem som helt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Att peka ut någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämna uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning är förtal enligt 5 kap. 1 § Brottsbalken. Om den som uttalade sig var skyldig att göra så eller om det med hänsyn till omständigheterna var försvarligt och uppgiften var sann skall den som uttalar sig inte dömas till ansvar, detta enligt 5 kap. 1 § 2st. Brottsbalken.

Så nej, en målsägande har inte per automatik rätt att sprida nedsättande uppgifter även om de är sanna, det måste vara till omständigheterna försvarligt också.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare