FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/05/2021

Får köparen häva ett köp pga att fel har upptäckts efter köpet?

Sonen i familjen sålde en 20 år gammal bil med 23000 mil på mätaren och besiktigad utan anm. i december 2020. Efter provkörningen blev priset 15000 kr. När köparen var på väg hem började en avgasvarningslampa lysa, vilken det aldrig gjort tidigare, ej heller under provkörningen.

Köparen vill nu häva köpet. Vilken rätt har köparen i detta fallet

Mvh

Anders

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni är två privatpersoner som kommer Köplagen, KöpL (1990:931) gälla för er.

Vem har risken för bilen?

Vid ett sånt här hämtningsköp så går risken för varan över på köparen när denne har tagit emot den. (6 § och 13 § KöpL). Detta innebär som huvudregel att det som händer med bilen efter att köparen har tagit hand om den är köparens ansvar och inte ert. (12 § KöpL)

Provkörningen

För köp mellan två privatpersoner finns också en regel om undersökningsplikt som blir aktuell för frågan om vem som ska ansvara för felet som uppstod på bilen och därmed om köparen får häva köpet. Om det är så att köparen har undersökt bilen innan köpet, i detta fall kan hen anses ha gjort det eftersom hen provkörde, så får inte köparen senare efter köpet häva köpet på grund av fel som denne borde ha upptäckt vid undersökningen.(20 § KöpL) Frågan blir då här om just ett sånt här avgasfel är ett sådant fel som köparen borde ha upptäckt när hen provkörde bilen. Det är svårt för mig att avgöra. Att besiktningen också var godkänd och att lampan inte lyste vid provkörningen talar för att varken du eller köparen inte hade någon aning om och inte ens borde ha märkt felet.

Felet på bilen

Enligt 21 § KöpL så ansvarar säljaren för fel på varan även fast varan har överlämnats till köparen och även fast detta felet visar sig senare. Man måste då försöka ta reda på om detta fel på bilen var ett sådant som funnits dolt vid köpet eller om felet helt enkelt uppstod efter att köpet fullbordats.

Får köparen häva köpet?

Om det är så att detta fel är något som ni som säljare måste ansvara för så kan köparen ha rätt att häva köpet. Men först och främst har ni som säljaren en rätt att avhjälpa felet, alltså åtgärda felet på bilen på er bekostnad. (36 § KöpL) Blir inte avhjälpande aktuellt så kan köparen kräva prisavdrag. (38 § KöpL) I sista hand får köparen häva köpet om det är så att felet är av väsentlig betydelse för hen. Alltså om felet är tillräckligt allvarligt och att ni som säljare borde ha insett detta.(39 § KöpL).

Sammanfattning

Beroende på vad exakt för slags fel det är, hur allvarligt det är och när det kan anses ha uppstått blir avgörande för om köparen får häva köpet eller inte.

Men ni som säljare har iallafall rätt att åtgärda felet på bilen, innan hävning blir aktuellt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du alltid välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Felicia EkRådgivare