FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/06/2020

Får köparen åberopa fel han kände till vid köpet?

Svarar då på denna länk som säljare, känns som vissa saker utelämnats: https://lawline.se/answers/kan-jag-fa-pengarna-tillbaka-for-en-icke-komplett-vara

Tonen ändrades endast för att köparen ej är med i dialog, utan pratar bara och läser/ lyssnar ej och ringer konstant på arbetstid, trots mina försök att hjälpa till och möjligtvis hitta vad som potentiellt saknas.

Vad säger ni/ lagen när:

- säljare tydligt och flertal gånger på plats påpekar just de "problem" köparen sedan hävdar är fel. Samt att det är Faktiskt korrekt tillhörande delar, det är original delar. Handlar om att det varit monterat bredvid ett annat bord, där två ben då fått stå mot annat håll. Tydligt påpekat och bevisat av designer samt auktionshus som velat ha det(?!).
- Det som saknas är tydligen 2 pinnar mellan benen om man monterar det på det sättet, ej så det varit i vår ägo, och detta är tydligt inte vad med på bilder samt tydligt inte med vid köp
- även nämnt på plats att kanske är det något som saknas eller annan skruv som passar bättre köpare tydligt granskat noggrant och tycker är superlugnt, innan allt ändrades(!!!)

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det som jag bedömer vara knäckfrågan i din fråga är köparens undersökningsplikt. Köparen får inte åberopa fel som han känner till vid köpet (20 § KöpL). Som jag tolkar din fråga har du vid köpet upplyst köparen om de "fel" som köparen sedan åberopar, bland annat bordsbenen och eventuella saknade delar. Jag tolkar det även som att du och köparen tillsammans granskat bordet och delarna noggrant. Min bedömning utifrån dessa förutsättningar och tolkningar är därför att köparen har känt till felen vid köpet och därför inte kan åberopa dem i efterhand.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare