Får jag vara sambo med partner innan bodelning med hans exfru?

Får jag sambo med min partner innan han har bodelat med min exfru? Vad är det som gäller? Lägenheten är hans enligt äktenskapsförord.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ett förbud att gifta sig med någon annan om man redan är gift, däremot finns det inget förbud mot att flytta samman med någon annan under äktenskapet. Det finns alltså inget hinder för att du ska kunna flytta in med din partner. Är lägenheten hans enligt äktenskapsförordet så kommer den heller inte vara med på bodelningen då det klassas som egen egendom.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Maia SadekRådgivare