Får jag vägra någon tillträde till min bostad?

Hej ! Min fråga gäller obehagskänslor och visst förtal. Min syster och hennes väninna umgicks ovanligt mycket , släkten blev åsidosatt. En dag blev obehagskänslan för stark för mig. Orkade inte ta emot dem i mitt hem, vi träffades bara utanför bostaden. Gjorde jag fel i detta ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande obehagskänslorna över att din syster och henne väninna umgicks så mycket att du inte ville ta emot dem och umgås med dem i ditt hem gjorde du inget fel i att istället välja att träffa dem ute. Det är snarare så att din bostad är en skyddad zon och att du har rätt att bestämma över huruvida en person som inte bor i ditt hem har rätt att vistas där eller ej, det är snarare så att den som olovligen skulle intränga eller kvarstanna i din bostad efter att ha uppmanats att lämna skulle kunna göra sig skyldig till hemfridsbrott (brottsbalken 4 kap 6 § första stycket). Värt att tillägga är, som du nog redan känner till, att myndiga personer i Sverige som inte tilldelats god man eller liknande har rätt till självbestämmande. Mycket mer än att inte låta väninnan komma in i ditt hem kan du alltså inte göra, utan din syster har rätt att umgås med henne så mycket som hon vill trots att släkten tycks bli åsidosatt (utan att bli förtalad eller dylikt). Just beträffande förtalsdelen anger du inte vad det skulle ha bestått i eller vem som eventuellt har gjort sig skyldig till förtal, varför jag inte kan skriva någonting om det, men önskar du mer klarhet får du gärna skicka in en fråga med mer information om den delen!

Hoppas att du fick tillräckligt svar på din fråga. Om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra Holmér SposatoRådgivare