Får jag ta min ompis mobiltelefon som säkerhet för ett obetalt lån?

Hej!

En av mina kompisar är skyldig mig 7 800 kr. Trots att det gått lång tid har han inte betalat tillbaka pengarna. Är det olagligt om jag skulle ta exempelvis hans mobiltelefon, som är av samma värde som min skuld? D.v.s. om jag tar hans telefon och han är medveten om det och jag säger till honom att han får tillbaka den när jag fått mina pengar? För det är ju samma teknik som banken använder om man inte har betalat tillbaka till dem, de kommer och tar något från dig med samma värde som det du är skyldig.

Jag kommer inte göra detta och även om jag skulle göra något så idiotiskt räknas det som stöld/rån? Finns det något sätt jag kan få tillbaka vad som är mitt utan att göra detta till ett problem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag på något sätt utvecklar svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Det korta svaret på din fråga är nej. Det är inte lagligt att, i syfte att reglera en skuld, lägga beslag på ett föremål som ägs av låntagaren. Tvärtom skulle detta handlande, beroende av tillvägagångssätt, räknas som stöld, rån eller egenmäktigt förfarande (8 kap. brottsbalken).

Skälet till att banker kan "ta" en persons bostad eller ägodelar när en kredit inte blivit betalad är att de har någon form av panträtt i den aktuella egendomen. Det är heller inte banken som verkställer omhändertagandet, det gör Kronofogden.

De alternativ som står till buds för dig är att vända dig till antingen Kronofogden eller tingsrätten. Om du vet att din kompis vägrar att betala är det smidigast att gå till domstol direkt (Kronofogden har inte rätt att avgöra en tvist). Väl där måste du kunna bevisa att det föreligger ett låneförhållande mellan dig och din kompis.

Förutsatt att tingsrätten anser att bevisningen är tillräckligt stark kommer det en dom som ger dig rätt till pengarna. Domen kan du sedan, givet att kompisen inte betalar frivilligt, skicka till Kronofogden. Den myndigheten kommer sedan ta pengar från din kompis bankkonto eller hälsa på honom och "utmäta" ägodelar (exempelvis mobiltelefonen) som motsvarar skuldens värde.

Om du vill ha hjälp med alla de praktiska moment som för förknippat med ett ärende vid Kronofogden och/eller tingsrätten är du välkommen att höra av dig till någon av mina duktiga kollegor på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare