Får jag spela in samtalet på mötet?

Jag är rädd för att bli hotad på ett möte jag ska till. Kan jag ha igång en inspelning på min mobil utan att berätta det för andra parten, och sedan i värsta fall använda det som bevis? Jag kommer själv prata på inspelningen med största sannolikhet.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel är det olagligt att spela in samtal om alla som deltar i samtalet är omedvetna om att samtalet spelas in. Om så sker kan man dömas för brottet olovlig avlyssning (se 4 kap. 9a § Brottsbalken).

Undantaget från detta är om du själv deltar i samtalet som du spelar in. Då kan brottet inte aktualiseras eftersom det är tillåtet att spela in samtal som man själv deltar i. Du behöver inte heller upplysa den andra samtalsparten om att du spelar in samtalet. Det räcker alltså med att du själv vet om att du spelar in samtalet.

Sammanfattningsvis innebär det att du får spela in samtalet under mötet eftersom du själv kommer att delta i det.

Vill du ha mer rådgivning kan du ringa vår kostnadsfria telefonrådgivning på 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare