Får jag reklamera en vara som köpts online även om nätbutiken har skrivit "ej returrätt"?

Hej,

Jag funderar på att köpa två soffor från en nätbutik. Det står i liten skrift "ej returrätt". Vad betyder det i praktiken? Om sofforna kommer skadade etc och behöver bytas.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från konsumentköplagen (KköpL) och distansavtalslagen. Jag utgår från att du tänker köpa sofforna i egenskap av konsument och inte t.ex. i ett företags namn.

Konsumentköplagen och distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel

Både konsumentköplagen och distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel. Det innebär att ett villkor i samband ett köp som är till din nackdel inte är gällande (3 § KköpL, 1 kap. 4 § distansavtalslagen).

En konsument har alltid tre års reklamationsrätt

Som konsument har du alltid tre års reklamationsrätt (23 § tredje stycket KköpL). Det gäller även köp som har gjorts på internet. Om sofforna skulle levereras till dig och det visar sig att de är skadade har du rätt att reklamera dessa. Reklamation ska ske inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt det. Om du reklamerar inom två månader anses det alltid vara inom skälig tid (23 § KköpL).

Vid köp på internet har konsumenten alltid 14 dagars ångerrätt

Den som gör ett köp online har dessutom alltid 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 § distansavtalslagen). Det kallas för kundens ångerfrist. Ångerfristen börjar gälla dagen efter att du tagit emot varan. Om du ångrar ditt köp ska du meddela butiken om detta innan ångerfristen löpt ut. Sen har du ytterligare 14 dagar på dig att returnera varan. Du har alltså också rätt att ångra köpet av sofforna, även om de inte är skadade.

Ångerrätten gäller inte specialtillverkade varor

Värt att veta är att ångerrätten inte gäller varor som är specialtillverkade och har tillverkats efter konsumentens önskemål (2 kap. 11 § distansavtalslagen). Är sofforna tillverkade efter dina önskemål kan du inte ångra köpet med stöd av distansavtalslagen.

Sammanfattning

Om sofforna skulle vara skadade när du tar emot dem så har du rätt att reklamera dessa även om nätbutiken har skrivit "ej returrätt". Även om sofforna inte skulle vara skadade har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter att du har tagit emot dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att höra av dig till Lawlines erfarna jurister!

Jenny VibergRådgivare